Get Adobe Flash player

Головне меню

Корисні посилання

baner1

baner2 

baner3

baner6

 Етапи створення здоровязбережувального середовища

Діяльність педагогів можна розподілити на два етапи:

                 І – інформаційно-підготовчий;

                 ІІ – практично-діяльнісний.

На першому етапі відбувається поглиблення знань дітей про важливість здоров’я, позитивні й негативні чинники впливу на самопочуття, традиційні та нетрадиційні засоби оздоровлення, а також про  необхідність підтримання позитивного емоційного клімату в групі, доброзичливих стосунків з однолітками та дорослими. Також формуємо у дітей практичні вміння і навички оздоровлення, мотивацію до збереження здоровя.

Другий етап передбачає активну участь дітей у всіх традиційних і нетрадиційних заходах, спрямованих на зміцнення здоров*я, творчу реалізацію вихованцями набутих знань, умінь і навичок у повсякденному житті, спільне облаштування предметного оточення та участь в естетичному оформленні групової кімнати, роздягальні спальні, музичної та фізкультурної зал, коридорів, території закладу (залучаються діти, батьки, педагоги).

                                         Напрями роботи

Створення здоровязбережувального середовища передбачає роботу в трьох взаємоповязаних напрямах:

1) валеологічне виховання дітей;

2) фізичне виховання;

3) здоров’язбереження під час різних видів діяльності вихованців (навчальної, ігрової, трудової, самостійної).

                       Валеологічне виховання

   Головна мета валеологічного виховання – формування здорової, активної, творчої особистості, здатної впродовж усього життя самостійно зберігати, розвивати і підтримувати своє здоров’я на належному рівні.

   Основна форма такого виховання у дошкільному віці – валеологічні   заняття, в ході яких діти отримують інформацію про те, що таке здоров’я, хвороба, що корисно і шкідливо для людського організму, дізнаються про способи збереження й зміцнення здоров’я, власного та інших, будову та роботу органів і систем організму, особливості догляду за тілом, одягом, взуттям, іграшками, інвентарем, обладнанням, приміщенням і територією дитсадка. Особливо зацікавлюють малят заняття – «подорожі» - до країн Ввічливості, Чистоти, Здоровя тощо.

   Активізувати пізнавальну діяльність хлопчиків і дівчаток на заняттях допомагають досліди, так як «Що вміють очі?», «Коли серце працює краще?», «Ніс – наш помічник» тощо. Вони подобаються дітям і спонукають їх свідомо дбати про свій організм.

Цікавими та інформативними для малят є перегляд мультфільмів відповідної тематики, наприклад, серій «Скажи мікробам, ні!», «Якщо хочеш бути здоровим», «Кому потрібна зарядка?», «Особиста гігієна», «Бути здоровим - здорово» з циклу «Абетка здоров’я» мультсеріалу «Смішарики».

Як на заняттях, так і під час самостійної діяльності дітей доцільно застосовувати дидактичні ігри валеологічного спрямування. Вони сприяють закріпленню знань малят, а й формуванню в них моральних рис, дбайливого ставлення одне до одного, готовності надати підтримку і допомогу, що є основою соціального та духовного здоровя.

   Корисно застосовувати різні оздоровчі технології: фітотерапію (фіто чаї, фіто торбинки), аромотерапію (проводиться лише з дозволу батьків), кольоротерапію, гімнастику для очей, вправи для корекції постави і запобігання плоскостопості, психогімнастику, а також масаж. Така діяльність надзвичайно подобається малюкам, дарує їм безліч позитивних емоцій.

                            Фізичне виховання

   Досліджуючи проблеми здоровя, більшість науковців насамперед акцентують увагу на задовільному фізичному стані як основі здорової особистості. Такий акцент вважається небезпідставним, з огляду на ослабленість організму, що спостерігається останнім часом у дітей дошкільного віку. Крім того, важливо не лише надавати дітям інформацію про здоровя та формувати мотивацію до його збереження, а й забезпечити раціональне навчальне навантаження, оптимальний руховий режим. Навчальну діяльність необхідно правильно чергувати з ігровою та самостійною.

З метою реалізації особистісно-орієнтованого підходу всіх дітей групи слід розподілити на підгрупи на основі результатів аналізу стану здоров’я та фізичного розвитку. Так, до першої підгрупи належать діти, віднесені до основної фізкультурної групи, з високою та середньою руховою підготовленістю, що рідко хворіють на застуди. До другої – малята основної чи підготовчої фізкультурних груп із середньою руховою підготовленістю, відхиленнями опорно-рухового апарату (сутулість, плоскостопість) або такі, що часто потерпають від застудних захворювань. До третьої – діти спеціальної фізкультурної групи з низькою руховою підготовленістю або такі, що мають хронічні захворювання.

   Основна форма фізичного виховання дошкільнят – фізкультурні заняття. Особливу увагу слід приділяти сюжетним та тренувальним (змістом яких є комбіновані естафети, долання смуг перешкод, завдання з використанням колового тренування). Сюжетні заняття варто проводити тричі, а тренувальні – двічі на тиждень. Щодня необхідно проводити ранкову гімнастику та гімнастику після денного сну, застосовуючи елементи кінезорефлексотерапії, психогімнастики, дихальної та імунної гімнастики. Зміцненню здоров*я вихованців сприяють загартовуючи процедури: полоскання горла, обтирання рук вологими рукавичками, обливання ніг, ігри з водою, ходьба босоніж тощо.

Для корекції постави дітей, зняття втоми, покращення циркуляції крові, розслаблення м’язів варто пропонувати дітям цікаві за сюжетом фізкультурні хвилинки на заняттях, а також фізкультурні та динамічні паузи між заняттями, на яких переважає розумове навантаження (математика, розвиток мовлення), або на заняттях з образотворчості чи художньої праці. Змістом таких пауз можуть бути рухливі, народні та хороводні ігри, основні рухи імітаційного спрямування, ритмічні вправи, елементи оздоровчих технологій. 

   У забезпечення фізичного, психічного, духовного та соціального здоров*я дітей значну роль відіграють дні здоровя, фізкультурні свята й розваги, що належать до видів активного відпочинку, спільного дозвілля малечі та батьків. Заходи слід проводити на свіжому повітрі, жваво, емоційно, енергійно. Варто широко використовувати на заняттях та прогулянках рухливі й народні ігри («М’яч сусідові», «Серсо», «Квач», «Піжмурки», «Бій півнів», «Качки й рибалки», «У річку гоп»), ігри-забави, тощо, поєднуючи їх з деякими оздоровчими технологіями (музико -, арома -, кінезорефлексотерапією). Вони сприяють як удосконаленню фізичних і розумових здібностей малят, так і засвоєнню ними моральних норм (чесності, щирості, чуйності, справедливості, товариськості тощо), правил поведінки.

   Реалізація різноманітних форм фізичного виховання з використанням традиційних і нетрадиційних засобів сприяє фізичному розвитку дошкільнят, збагаченню їхнього рухового досвіду, забезпеченню активності, покращенню настрою і самопочуття, формуванню морально-вольових якостей.

    Здоров*язбереження під час різних видів діяльності

   Знання, вміння і навички, набуті дітьми під час участі у заходах з валеологічного, фізичного виховання, варто закріплювати у повсякденні, у ході різних видів діяльності. У навчальній, ігровій, трудовій, самостійній діяльності дошкільнят доречно застосовувати елементи різних оздоровчих технологій.

Особливо дієвою у зміцненні фізичного та психічного здоров*я є ароматерапія, яку застосовують з дозволу батьків вихованців, використовуючи аромолампу протягом 10-15 хвилин. Ефірні олії варто добирати відповідним чином. Восени, перед початком хвилі застудних захворювань, доречними будуть олії ялиці, ялівцю, сосни, кедра, евкаліпта, лимона, шавлії, м’яти, що сприяють зміцненню дихальної системи та імунітету. Протягом року для активізації організму після сну, поліпшення настрою варто пропонувати дітям вдихати олії мяти, лимона.

Не менш ефективна й фітотерапія. Під час денного сну на подушки дітям кладуть торбинки із засушеними лікарськими рослинами – м*ятою перцевою, лавандою, мелісою, - що сприяє заспокоєнню організму та міцному сну. Крім того під час ознайомлення з лікарськими рослинами доречним є вживання фіто чаїв, фіто коктейлів з лікарськими рослинами (за бажанням дітей та з дозволу батьків).

Особливе захоплення в дітей викликає музикотерапія, елементи якої доречно застосовувати під час занять з фізичної культури, ранкової гімнастики та гімнастики після денного сну, різних видів діяльності.

Елементи арт-терапії використовують в ігровій, навчальній і самостійній діяльності. Особливо подобається дітям створювати колективні малюнки пальцями, долоньками.

Ефективним засобом зміцнення м’язів стопи, запобігання плоскостопості, загартування організму, поліпшення імунітету та настрою є кінезорефлексотерапія. Діти ходять босоніж по «килимках здоров*я» з покриттям різної жорсткості (м’яким, шорстким, твердим, пухнастим тощо), по «доріжках здоров’я» з різним наповненням (травою, піском, каштанами, галькою тощо) під час проведення корекційних вправ, на прогулянці.

Оздоровчий ефект має і казко терапія. Варто пропонувати дітям слухати, розповідати, допридумувати і складати самим казки, гумористичні оповідки. Слухання казок перед сном сприяє швидкому засинанню й міцному сну, а після виконання фізичних вправ – відновленню організму, приведенню його у спокійний стан.

Позитивно впливає на здоровя малят і трудова діяльність. Доглядаючи за кімнатними рослинами, тваринами, діти проймаються любовю до природи, вчаться дбати про інших. Такі види діяльності як миття іграшок, інвентарю, обладнання, прибирання в груповій кімнаті, роздягальні, на території закладу сприяють усвідомленню дітьми важливості чистоти для здоров’я, формуванню в них потреби дотримуватись її.

Значну роль у створенні позитивного мікроклімату відіграє естетичне оформлення приміщень і території дитсадка. Тут може стати у пригоді кольоротерапія. Крім оформлення інтерєру, можна також використовувати предмети побуту та домашнього вжитку (миски, чашки, серветки, рушники тощо) відповідних кольорів; звертати увагу дітей на кольори одягу, кімнатних рослин та ін. Усе це поліпшує їхній настрій та самопочуття, заспокоює, активізує пам*ять, покращує (для млявих дітей, які погано їдять) та знижує (для дітей, схильних до ожиріння) апетит.

   Таким чином, створенню здоровязбережувального середовища в ДНЗ сприяє комплексне застосування всіх форм і методів роботи з дітьми в поєднанні з оздоровчими технологіями протягом дня у різних видах діяльності. Усе це разом позитивно впливає на роботу органів вихованців, зміцнює серцево-судинну, дихальну й нервову системи, опорно-руховий апарат, підвищує імунітет тощо.

baner3D
 
400
 

вологість:

тиск:

вітер:

вологість:

тиск:

вітер:

вологість:

тиск:

вітер:

Годинник

лічильник відвідувань

4937257
Сьогодні
Вчора
Цей тиждень
Минулий тиждень
Цей місяць
Минулий місяць
Вся статистика
200
2237
6406
4918010
31466
55856
4937257

Ваша IP адресса: 54.227.6.156
Server Time: 2018-01-18 04:07:28

Наші друзі

baner4

baner5